
W naszej szkolnej społeczności pragniemy, aby każdy czuł się dobrze. Niestety czasem może dochodzić do niepożądanych zachowań.
Samorząd Uczniowski wyznaczył sobie, że jednym z priorytetów jego działań będzie profilaktyka agresji i zachowań niepożądanych. Klasy pierwsze włączyły się również w to działanie. Przygotowały przedstawienie pt. „W krainie życzliwości”. Zaproszeni uczniowie klas II i III Szkoły Podstawowej uzyskali informacje na temat stosowania zwrotów grzecznościowych, pozytywnego nastawienia do drugiej osoby. Pierwszaki w piosence i wierszu przekazały jak należy zachowywać się w szkole. Na zakończenie przedstawiono teatrzyk kukiełkowy, w którym to główna bohaterka królewna Mirabelka przechodziła na oczach widzów matamorfozę swojego zachowania. Dzięki swoim bajkowym przyjaciołom zrozumiała, ze należy żyć zgodnie z innymi, używać zwrotów grzecznościowych. Była to lekcja wychowawcza, która z pewnością pozostanie w pamięci uczniów.
Ważnym wydarzeniem o tematyce przeciwdziałania agresji był udział klas pierwszych w przedstawieniu pt. ”Wilk i zając – czyli można się dogadać”. Grupa teatralna działająca przy naszej bibliotece przygotowała bardzo pouczające przedstawienie. Pierwszacy mogli dowiedzieć się na temat tego jak rozwiązuje się konflikty i spory, że w każdej sytuacji można się porozumieć.
Warto podkreślić, że przed przystąpieniem do tych działań zawartych w programach wychowawczych, profilaktycznych wychowawcy klas I- III przeprowadzili ankietę na temat występowania agresji. Po przeanalizowaniu wyników zaplanowano kierunki dalszej pracy. Na wstępie tej analizy możemy stwierdzić, że wśród przebadanych uczniów nie dochodzi do występowania zjawiska agresji. Sporadyczne wypowiedzi dzieci dotyczyły tego, że w szkole byli szturchani, popychani. Z obserwacji nauczycieli można powiedzieć, że na poziomie młodszego wieku szkolnego dochodzi do wybiórczych sytuacji o charakterze konfliktowym. W okresie wczesnoszkolnym działania te są niezamierzone, a dzieci szybko godzą się i dalej współdziałają w zabawie. Należy też wspomnieć, że analiza ankiety wskazała, że jeżeli występują jakieś sytuacje niepokojące uczniów to Ci zwracają się o pomoc do nauczyciela, dyrektora, rodziców. Zatem uczniowie darzą dużym zaufaniem nauczyciela, środowisko szkolne w ogóle i oczywiście rodziców. Dlatego też działania, które prowadziliśmy były bardziej ukierunkowane na utrzymywanie pozytywnych relacji, używania słów grzecznościowych, szanowania siebie nawzajem. Jeżeli wszyscy uczniowie wezmą sobie do serca stare, ale bardzo mądre przysłowie „Nie rób drugiemu tego, co tobie nie miłe” to jesteśmy przekonani o tym, że nasza szkoła będzie ostoją życzliwości, przyjaźni, a wszyscy jej członkowie będą szczęśliwsi.